Over ons

Wij zijn Laura Maat en Irene Maaskant. In 2014 zijn we onze fietsavonturen begonnen met twee roestige fietsen van Marktplaats en een rugzak vol binnenbanden. Nu vele kilometers verder hebben we het plan opgevat om een paar maanden door Europa te fietsen.

Op de fiets leeg je je hoofd, je leert weer met een frisse blik om je heen te kijken. Je bent alleen maar bezig met wat je voelt, wat je ziet, wat je ruikt en wat je hoort.  Tegelijkertijd ontspan je. Met de wind die door je haren waait, je benen die alsmaar blijven draaien en de geur van bloemenvelden. En van mest. Of uitlaatgassen. Maar dat geeft niet, want op de fiets is alles mooi, nieuw en fascinerend. Al helemaal als je die ene scooter eenmaal hebt ingehaald.

Gewoon gaan

We zijn onze fietsavonturen gestart met twee roestige fietsen van Marktplaats, een rugzak vol binnenbanden en eigenlijk geen flauw benul waaraan we begonnen. We gingen maar gewoon.

De eerste zomer, in 2014, fietsten we door Vlaanderen. De zomer daarop van Praag naar Berlijn. En een jaar later reden we met dezelfde rugtassen van Rotterdam naar Londen en via Harwich met de boot terug naar Rotterdam.

We vinden het geweldig en een paar jaar later besluiten we dat het tijd is voor de volgende stap: nieuwe fietsen, nieuwe uitrusting, nieuwe bepakking. Daarmee rijden we van Rotterdam naar Berlijn, via Bremen en Hamburg. Het jaar daarop fietsen we onze ‘wispeltour’, waarin we vier dagen lang fietsen en ons daarbij laten leiden door de windrichting – heel wispelturig dus.

Tussendoor pakken we regelmatig de fiets om Nederland te ontdekken. We vinden namelijk dat je niet ver hoeft te reizen om op avontuur te gaan. Nederland is al zo ontzettend mooi: er zijn hier zoveel bijzondere wegen waar we nog geen weet van hebben, zoveel prachtige, verrassende landschappen.

Het is dus echt niet nodig om meteen een fiets van 3000 euro aan te schaffen of pas te gaan als je dat éne mooie fietspak hebt. Pak gewoon die oude fiets uit je schuur, vul een rugtas met wat eten en je bent klaar voor vertrek. Je kunt lang blijven dromen, maar je kan ook gewoon gaan.

Zeven maanden door Europa

De afgelopen jaren hebben we dus een hoop gefietst. In een kort tijdsbestek en strak in pak raceten we van Breda of Rotterdam naar… ja, waar eigenlijk niet heen? In 2019 besloten we dat het tijd is voor meer, verder, langer. We willen weten hoe het is om maandenlang te leven op de fiets. Begin juni van datzelfde jaar stapten we dan ook op de fiets. Niet op een retro racefiets of een hypermoderne stalen ros, maar op een heuse tourfiets. Ook niet met een rugtas of een zadeltas, maar met echte panniers naast de wielen. Voor vertrek schrijven we dit over onze nogal globale route: “Eerst naar Engeland. Dan fietsen we langs de Engelse zuidkust naar Cornwall en voor Cornwall willen we de tijd nemen. Dan varen we vanaf Plymouth naar Roscoff (Frankrijk). Vanaf daar fietsen we naar het zuiden richting Bordeaux om onze weg te vervolgen over de Camino de Santiago de Compostela. Door naar Portugal (lekker in de bloedhitte, jep) en door het binnenland van Spanje (waarschijnlijk de witte dorpen-route) terug omhoog, naar de Franse Zuidkust. Dan naar Italië over de Po-vlakte naar Kroatië, Bosnië, Montenegro. We willen dan graag naar Griekenland, maar we weten nog niet precies hoe. Het kan ook zijn dat we vanaf Montenegro naar Bari varen… Verder zien we dan weer!

Nou, we kunnen jullie vertellen: we zijn nogal van die nogal globale route afgeweken. We reden door Engeland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro en Albanië, we staken over naar Zuid-Italië om via Sardinië in Spanje aan te komen. We eindigden onze zeven maanden in Portugese Algarve.

En toen? Naar huis! Best even wennen. Van de zachte Portugese winter belanden we in de gure Nederlandse kou. Opeens scheuren we weer over vlakke wegen met eindeloze horizonten, in plaats van door de bergen, over heuvels en langs ruige kustlijnen. Hoe dan ook, we blijven fietsen. Niet veel later worden we door Uitgeverij Fjord benaderd, of we een boek willen schrijven over onze fietsreizen…