Tour de Vlaanderen

Onze allereerste meerdaagse fietstocht begint in Breda. We willen graag naar Antwerpen en daar kijken we wel verder. Er is altijd genoeg moois te verkennen bij de zuiderburen.

Dag 1: Breda – Antwerpen

55 kilometer / een klein lentezonnetje

Koffiebar Yirga voorziet ons in de nodige brandstof: ontbijt en koffie en natuurlijk koek voor onderweg. Als dat binnen is, gaan onze rugtassen om. Tijd om te vertrekken!

Het is guur voor een lentedag, dus we hebben ons dik aangekleed. Ze zeggen ook wel dat hoe zuidelijker je gaat, hoe warmer het wordt. En dit gezegde bewijst zich maar weer, want zodra we België inrijden breekt de zon door (en worden de wegen slechter). Onze jassen gaan uit, onze sjaals gaan af.

Na een korte pauze om appel en koek te eten fietsen we verder. Naarmate we Antwerpen dichter naderen wordt het gebied steeds minder groen en al snel fietsen we door grauwe industrie. Maar als we een viaduct oprijden, staan we opeens aan de rand van de stad. Bij Cargo Zomerbar genieten we van Belgisch bier, lekker eten en een hoop zon.

Tegen de avond fietsen we de stad in en slapen in een klein achteraf hotelletje, waar de bedden buitengewoon lekker slapen en het publiek buitengewoon vaag is.

Dag 2: Antwerpen – Brussel

55 kilometer / zware bewolking, regen en een klein zonnetje

We worden ‘s ochtends wakker van feestgedruis buiten. We zijn helemaal vergeten dat het vandaag Dag van de Arbeid is en dat dat groots gevierd wordt in België. We haasten ons uit bed om bij de supermarkt nog gauw wat eten te scoren.

Op een bankje eten we ons stokbrood met kaas en bij Caffenation scoren we een goeie tas koffie. Dan is het tijd voor deel 2: we besluiten naar Mechelen te rijden. We fietsen lange tijd langs een snelweg die wordt geflankeerd door outlets. Langzaam verandert dit tragische landschap in iets wat meer op de natuur lijkt, maar om de tragiek erin te houden begint het te regenen.

Bij het plaatsje Boom steken we met de veerpont over naar Klein Willebroek. Dan is het één rechte weg langs het kanaal richting Mechelen. Onderweg lunchen we in het gras aan het kanaal met, zoals echte Hollanders betaamt, zelf meegebrachte broodjes. Tijdens de lunch besluiten we dat Mechelen nu wel erg dichtbij is. We kunnen nog verder, dus we gaan nog verder: op naar Brussel!

Als we Mechelen voorbij zijn, belanden we weer in de grauwe, verlaten industrie die onze tocht door België lijkt te typeren. Die industrie gaat zowat regelrecht over in het centrum van Brussel. En precies op het moment dat we de stad inrijden rijdt Irene haar band lek (en natuurlijk hebben we plakspullen noch binnenbanden bij ons en vanwege Dag van de Arbeid zijn alle fietsenmakers gesloten). Vervolgens ontsnappen we ternauwernood aan een vechtpartij van een motorclub. En alsof het niet erger kan, gaat het opeens weer keihard regenen. We parkeren onze fietsen en rennen het eerste het beste café in – Café De Kameleon. We drinken en eten wat, warmen onszelf op en ontspannen volledig.

Tot we bedenken dat we nog geen slaapplaats hebben. We bellen alle mogelijke hotels en hostels op, maar het is nog steeds Dag van de Arbeid, dus alles zitten vol. Dus besluiten we de gastvrijheid van de moderne mens op de proef te stellen en we spreken twee vrouwen van onze leeftijd aan. We leggen ze ons probleem voor. Een van de dames blijkt zowaar tegenover het café te wonen. Ze regelt dat ze bij haar vriend slaapt en geeft ons de sleutel van haar studentenkamer. Yes! Dit is zo lief en chill!

Dag 3: Brussel – Gent

60 kilometer / regen, onweer en af en toe een magere zonnestraal

We beginnen de dag met een bezoek aan een fietsenmaker. Terwijl de lekke band wordt geplakt, ontbijten wij in de stad. Bij de supermarkt halen we nog wat boodschappen voor onderweg. Met opgepompte banden rijden we Brussel weer uit.

De weg naar Gent is niet heel makkelijk te vinden: we worden meerdere keren een afrit van een snelweg opgestuurd. Niet heel veilig. Gelukkig vinden we uiteindelijk de weg en dan zijn we ook ergens. De fietspaden zijn mooi en liggen tussen het groen. Pas in de buurt van Gent, neemt de bebouwing weer de overhand. Vlak voor de stad fietsen we langs de brouwerij van Delirium. We willen de brouwerij heel graag bezoeken, dus we bellen maar gewoon aan. Een man in een wit pak doet open en na het aanhoren van ons fietsverhaal, laat hij ons enthousiast binnen. Er is toevallig nét een rondleiding gestart waarbij we kunnen aanhaken. De man is zo gefascineerd door ons dat we uitgebreid worden geïntroduceerd aan de hele groep. We mogen een deel van de tour meedoen en na een mini-proeverij stappen we weer op de fiets.

Gent is nu in zicht! We stoppen bij fietsbar Bidon voor koffie en taart. Ondertussen vragen we de bediening om tips voor avondeten en, na het succes van de avond ervoor, vragen we ook meteen of ze nog een slaapplek voor ons weten. Dankzij hun hulp en moeite belanden we eerst in een minuscuul Italiaans restaurant met de beste pizza’s ooit en daarna slapen we in de logeerkamer van een Gents studentenhuis.

Dag 4: Gent – Terneuzen – Breda

40 kilometer / tegenwind en zon

We worden wakker in Gent en maken kennis met één van de bewoners van het studentenhuis: Pieter. Hij blijkt ook een fietser te zijn, dus we wisselen contactgegevens uit en spreken af dat hij een keer naar Rotterdam komt.

Na het ontbijt gaan we huiswaarts. Dit is de mooiste rit van de afgelopen dagen: het is zonnig en we fietsen door prachtige bossen. Het enige jammere is de zware tegenwind, die extra venijnig wordt in de polders van Zeeuws-Vlaanderen. Eenmaal bij Terneuzen willen we niet meer verder, dus we laten ons met de bus naar Middelburg vervoeren en nemen vanaf daar de trein terug naar Breda. Het is mooi geweest.