Van Rotterdam naar Londen

5 dagen, 550 kilometer, 4 landen

Op de vroege morgen van maandag 3 augustus 2015 rijden we via het zuiden Rotterdam uit. In vijf dagen zullen we naar London fietsen en weer terug. We dragen allebei een rugtas vol binnenbanden, een set schone kleding, wasmiddel, toiletspullen en energierepen.

Dag 1: Rotterdam – Brugge

150 kilometer / 30 graden / tegenwind

De warme ochtendzon werpt een filmisch licht over het rauwe havengebied van Pernis. Als je de verscheurende tegenwind even voor lief neemt, is het vandaag de perfecte dag om een tocht als deze te beginnen.

Van de Haringvlietdam rijden we door de Zeeuwse polders richting de Hel-van-de-Genadeloze-Tegenwind, genaamd de Brouwersdam. Daarna Neeltje Jans over naar de Westerschelde Ferry. Niet veel later trappen we door grensplaats Sluis zo België binnen. Brugge is dan niet ver meer. Om half zeven kloppen we in het centrum aan bij Hotel Cavalier. We hebben een rustplaats voor ons en onze fietsen, dan is het nu tijd voor Belgisch bier.

Dag 2: Brugge – Calais

130 kilometer / 23 graden / tegenwind

’s Nachts dondert en bliksemt het en bij het vertrek de volgende morgen is het dan ook nog grijs en koel. We genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet en pikken, als echte Hollanders, wat broodjes mee voor onderweg.

Onverwacht soepel helpt de Belgische bewegwijzering ons via Nieuwpoort en Veurne de grens over naar Frankrijk, alwaar de zon doorbreekt en de bewegwijzering stopt

We worden meerdere malen de snelweg opgestuurd, maar we voelen er niets voor om vlak naast een weg te rijden vol sjezende vrachtwagens en toeterende auto’s. Tijdens de zoektocht naar een alternatieve (lees: verantwoorde) route maken we kennis met een Nederlands fietsgezin, hebben we ruzie met onbehulpzame Fransen én we belanden op een weg die opeens, ja echt, weg is.

Om het compleet te maken steekt op het uitgestrekte platteland ook nog eens een kleine zomerstorm op. Na de tegenwind van gister is dit een eitje, zeker als we de zee ruiken. Dan rest ons slechts een sprintje en voor we het weten zijn we in Calais. Daar eten we pizza en halen we op de valreep een enorme zak snoep bij een TL-verlichte buurtsuper. Nu is onze tweede dag pas echt compleet.

Dag 3: Calais – Rochester

90 kilometer / 25 graden / meewind

Om negen uur fietsen we als allereerste de ferry naar Dover op. We varen een uur terug in de tijd terwijl we van een kajuitwaardig ontbijt genieten. Eenmaal weer aan wal moeten we even wennen aan links fietsen (en vooral aan het rechts-links-rechts kijken).

De bewegwijzering begint goed, maar voor we het weten worden we een grote snelweg, de A2, opgestuurd. Gelukkig is hulp nabij: een wielrenner bevestigt de Britse gastvrijheid en rijdt met ons mee tot aan Canterbury. Wát een prachtige stad is dat. Zeker de moeite waard om eens naar terug te keren.

Het glooiende heuvellandschap lonkt echter, dus rijden we verder tot we in het historische Rochester aankomen. Wanneer de twee hotels die Rochester rijk is volgeboekt blijken schiet de lokale bevolking ons te hulp. Een beste man pleegt wat telefoontjes en verwijst ons dan naar Bed & Breakfast ‘Love lane’. De B&B ligt nogal verdekt opgesteld, dus het is even zoeken. Wanneer we vervolgens aanbellen bij de vermoedelijke buren, lijkt te de hele straat voor ons uit te rukken. Dankbaar bemachtigen we een slaapkamer met uitzicht op de haven.

Dag 4: Rochester – Londen

60 kilometer / 23 graden / meewind

De dag des oordeels begint met een excellent Engels ontbijt. Vandaag gaan we Londen halen! We trotseren de eerste (en ook laatste) lekke band, de gammele pont van Gravesend naar Tilbury en de chaos van een industriegebied. Wederom worden we de A2 opgestuurd, maar ook nu weer vinden we een aangenamere route langs de Thames door het natuurreservaat Rainham Marshes.

Na de lunch hervinden we de bewegwijzering en zo peddelen we via het fietspad The Greenway zonder problemen Oost-Londen binnen. Hier vullen we de aankomende twee dagen onze reserves aan in het Airbnb-verblijf van Paul & Elise.

Dag 5: Londen – Harwich

130 kilometer / 30 graden / windstil

Vandaag belooft tropisch heet te worden. Gelukkig is de ochtend nog koel en sereen, na een uur zijn we Londen uit. En dan ben je ook wel ergens. Vanaf een heuvel kijken we uit op de hoogbouw van de hoofdstad. In stilte nemen we afscheid en rijden verder over perfecte wegen, stoppen in idyllisch plaatsjes en genieten van oogverblindende uitzichten

Viaducten, bomen en supermarkten bieden ons de broodnodige verkoeling. Het idyllische landschap maakt inmiddels plaats voor ‘pittoreske’ industrie. Een lokale fietsenmaker zet mijn plots losgeraakte crank weer vast, zodat de laatste 30 kilometer tot Harwich probleemloos verloopt.

Eenmaal in Harwich, waar het tijd is voor fish ’n chips en een laatste Engelse pint. Een geweldige zonsondergang begeleidt ons naar de ferry. De volgende ochtend ontwaken we op zee met Hoek van Holland in zicht en niet veel later rollen we voldaan Rotterdam binnen. We zijn weer thuis.